Tiemen ter Hoeven, CEO Roetz Bikes: “Als je niet gewoon vanaf het begin je verhaal goed vertelt, ermee naar buiten treedt, dan gaan mensen het jou niet gunnen.”

Roetz Bikes is een sociale onderneming bij uitstek. Het idee is ontstaan vanuit wat men zag in de auto-industrie. Alles wat het bedrijf doet wordt gekenmerkt door twee pijlers: groen en sociaal. De fietsen zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Ze maken unieke, stoere en urban dames- en herenfietsen door een tweede leven te geven aan afgedankte fietsen van bekende Nederlandse fietsmerken zoals Gazelle, Batavus en Sparta.

Als social enterprise leiden ze in hun fietsfabriek in Amsterdam mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot ervaren fietsenmakers. Roetz-Bikes kun je online kopen of bij een fietsenwinkel in je buurt. We spraken Tiemen ter Hoeven, een van de oprichters en tevens de CEO van Roetz de duurzame fietsenproducent.

Idee opgedaan in de auto-industrie

Tiemen heeft in zijn baan bij DELOITTE, de adviestak, een project gedaan met een Duitse autoproducent. Hier zag hij wat er mogelijk is met het hergebruiken van materialen. Hij vroeg zich toen al af, wat hij hiermee zou kunnen doen. Bij fietsen zag hij dat dit wel mogelijk moest zijn. Een toegankelijke industrie, met een herkenbare standaard.

Tiemen ter Hoeven Founder & CEO

Welke impact maakt Roetz Bikes op de maatschappij?

Tiemen: “Onze impact is heel duidelijk te zien op twee vlakken. Allereerst worden ettelijke tonnen materiaal die normaliter de shredder in gaan, nu hergebruikt. Sociaal gezien, maken we ook impact. Sinds twee jaar hebben we onze eigen fabriek opgezet, een eigen sociale werkplaats. Hierin zijn we intensief met de mensen bezig.” Er is een diverse groep medewerkers en voor elke groep wordt gezorgd dat ze leren, kunnen groeien. De eerste successen worden nu al geboekt, waarbij deze mensen naar een vaste baan doorstromen. “Op andere plekken zouden ze wellicht geen toekomst hebben. En die toekomst is er nu wel,” vertelt Tiemen trots.

Medewerkers zijn hier blij mee, getuige deze citaten:

  • “Ik voel mij vrijer in mijn werk.”
  • “Ik ben echt verliefd op het bedrijf geworden.”
  • “De uitdaging met mijn handen iets moois te maken is fantastisch.”

Dit toont aan, hoe goed de sfeer in het bedrijf is. Op de vraag waarom hij voor sociaal ondernemerschap heeft gekozen, antwoordt Tiemen: “Successen die je boekt, zoals uitstroom van een medewerker naar een betaalde baan in de maatschappij zijn net zo mooi, zo niet mooier, als het sluiten van deals. Het geeft ons echt een kick om ons bedrijf weer een stap in sociale groei te laten zetten.”

Een commerciële organisatie als elke andere; maar wel met een sociale insteek

We zijn een taakgedreven organisatie, ook commercieel. Alle concepten die commerciële organisaties gebruiken, passen wij ook toe. Denk aan LEAN processen. Circulair en duurzaam; we werken ook met het WECYCLE project. En dan met een sociale insteek. Bij ons zijn nou eenmaal meer handjes aan het werk met de productie van de fietsen.

Klanten hapten niet direct in op het circulaire en duurzame als USP. Met onze producten hebben wij bewust een stap terug gedaan. Iets meer mainstream qua uiterlijk. Een strakke designfiets; maar dan wel ‘met een verhaal’. Kwalitatief net zo goed, of beter nog, dan een ‘gewoon’ product. En dat werkt, dat spreekt mensen aan. Het businessmodel werkt!

5 tips aan sociale ondernemers

Waar je op moet letten volgens Tiemen, bij sociaal ondernemerschap:

  1. Niet snel opgeven. Het duurt echt wel een tijdje voor je iets draaiende hebt op de juiste manier. Je zal extra hard je best moeten doen, omdat er een hoop bij komt kijken.
  2. Geloof sterk in dat het kan. Ook al gelooft nog niet iedereen in je idee.
  3. Durf ook met een bepaalde onzekerheid te starten.
  4. Maak een heel goed plan voor wat je gaat doen. Alles wat je wél weet, moet je realistisch bekijken. Ga er ook vanuit dat het tegenvalt.
  5. Als je niet gewoon vanaf het begin je verhaal goed vertelt, ermee naar buiten treedt, dan gaan mensen het jou niet gunnen. Dat geldt ook bij het krijgen van financiering krijgen. Degene die het voorzichtigst zijn, zijn niet altijd de meest succesvolle.

Bekijk hier meer over Roetz Bikes en hun gedachtegang:

Wil jij ook zorgen voor sociale impact met jouw businessidee en zie je intensieve coaching én een extra kapitaal wel zitten? Bereid je dan nu voor op deelname aan de IGNITE Award. De inschrijving is open van 11 juni t/m 11 juli www.igniteaward.n