In gesprek met: Ictoria
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Janine Tillema is dit jaar opnieuw een van de coaches voor de IGNITE Award. Vol enthousiasme vertelt deze drukbezette ondernemer, investeerder en jurist waarom zij graag opnieuw tijd vrijmaakt voor onze finalisten.
Tijdens het opzetten van Paula’s Choice Europe merkte ik pas goed hoe complex ondernemen is en groeide mijn bewondering voor andere ondernemers.
“Als ik in die tijd voorbij een broodjeszaak fietste dacht ik: wat knap!”
Zo’n bedrijf heeft met zoveel dingen te maken. Van voedselveiligheid, administratie en belastingen, marketing, medewerkers aannemen, het pand, de klanten tot aan die lekkere broodjes en ga zo maar door.
Voor een sociaal ondernemer is het nóg complexer. Zij hebben naast een commercieel ook nog een sociaal doel en moeten de twee combineren. Die balancing act kwam ik voor het eerst tegen in 2017. Ik werd toen gevraagd coach te zijn voor de IGNITE Award. Om mij te oriënteren ben ik er toen ingedoken. Bij het zien hoe sociaal ondernemers die beide doelen integreren, werd ik zo enthousiast! Helemaal bijzonder was het toen ik eenmaal kennis maakte met de finalisten en andere coaches en de enorme gedrevenheid bij hen allemaal zag.
Als je de krant leest is er niet veel om blij van te worden. Maar wanneer je dan een traject als IGNITE mag begeleiden en dit type projecten voorbij ziet komen… Als je ziet hoe hard daar voor gewerkt wordt en hoeveel deze mensen ervoor opzij zetten, dan zie je dat er ook écht heel veel goeds gebeurt.
Ik heb het eerder al gezegd, maar daar vind ik IGNITE een voorbeeld van. Het programma is echt sterk opgezet. Het is goed georganiseerd, er is duidelijk wat de verwachtingen zijn en wat er gaat gebeuren. Iedereen heeft naast deelname aan het IGNITE programma, ook ‘gewoon’ andere dingen te doen. Dan helpt die duidelijkheid enorm. En het is behoorlijk uniek dat het ieder jaar, mede door de financiële bijdrage, twee sociaal ondernemingen echt op de kaart zet. Daarnaast helpt het de andere finalisten een grote stap vooruit te zetten.
Dat maakt ook dat ik het ontzettend leuk vind dit jaar weer coach te zijn. Die gedrevenheid opnieuw van dichtbij meemaken. Het is zo mooi om te zien hoe die sociaal ondernemers doorzetten, bij tegenslag even balen, aanpassen en weer verder gaan. En dat allemaal terwijl zij ondertussen hun sociale doelstelling in stand houden.
Ze kunnen echt makkelijk iets anders gaan doen met de talenten die zij bezitten maar ze kiezen specifiek hiervoor. Die sociale uitdaging aanpakken, het eindeloze doorgaan, ze doen het toch maar. Je komt heel veel potentie en talent tegen. Dat in combinatie met de vastberadenheid, waarmee ze verandering of verbetering nastreven vind ik heel bijzonder. Dát inspireert en enthousiasmeert mij dan weer.
Het is jammer dat niet meer mensen dit meekrijgen. Al die positieve energie die in de samenleving zit. Eigenlijk is het een van de opmerkelijkste dingen die ik hiervan geleerd heb. Er zit zoveel van dit type energie, drive en inzet in een regio zonder dat je daar als buitenstaander noodzakelijkerwijs van op de hoogte bent.
Als coach ben ik een echte meedenker en persoonlijk betrokken. Speelt er iets dan ga ik er zelf mee aan de slag. Als ik denk dat ze geholpen zijn met mijn suggesties dan geef ik die altijd mee, maar ik probeer de ondernemer ruimte te geven zelf tot inzicht te komen. Op een gegeven moment heb je als ondernemer je plan zo vaak doorgenomen dat je een extra check goed kunt gebruiken. Het IGNITE traject is zo ingericht dat er tijdens de workshops en trainingen inhoudelijk al veel support is. Hierdoor heb jij als coach genoeg gelegenheid om daarbuiten waar nodig focus op bepaalde aspecten te leggen en die frisse blik te zijn.
Motiveren en aanmoedigen is ook een belangrijk onderdeel van het coachen. Sociaal ondernemers zijn van nature vaak intrinsiek sterk gemotiveerd, maar ook zij hebben af een toe een dag dat ze zich achter de oren krabben en afvragen waarom ze hier aan begonnen zijn.
Op zo’n dag is het goed je verhaal ergens kwijt te kunnen en vervolgens te kijken hoe verder te gaan.
Ben je bewust van het belang van je online aanwezigheid. Veel sociaal ondernemers lopen hier nog wat in achter, maar ook als je geen online product verkoopt moet dit goed geregeld zijn. Mensen moeten je kunnen vinden en direct begrijpen wat je doet.
Ook is het goed om te beseffen dat je als ondernemer niet toewerkt naar een moment dat het allemaal in rustiger vaarwater terechtkomt. Er komt iedere keer wel weer iets nieuws op je pad, een nieuwe uitdaging of obstakel, iets dat je nog niet wist of niet had zien aankomen. Het is de kunst om daarin flexibel te zijn en dat als gegeven aan te nemen.
Dat het ze lukt, die sociaal ondernemers! Dat ze er in slagen om hun sociale doelen te borgen én te dienen. Dat is iets dat veel meer mensen zouden mogen weten.
Heb jij een goed sociaal businessidee?
Doe mee met de IGNITE Award.
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…
In een wereld waar taalbarrières vaak een struikelblok vormen voor nieuwkomers, zet Taaly zich in voor de kracht van communicatie….