Winnaars van IGNITE 2016 kijken terug

Een oppas vinden is voor de meeste ouders geen probleem. Even een buurmeisje aanschieten, of een familielid. Als je kind gehandicapt is of speciale zorg nodig heeft, ligt dat wel anders. Het is dan niet zo gemakkelijk een oppas te vinden die vertrouwd voelt en een klik heeft met je kind. Ouders met een zorgintensieve kinderen zonder oppas hebben nooit echt tijd voor zichzelf, en dat is niet vol te houden.

Daarom is er de Zorgoppas, winnaars van de IGNITE Award 2016. We gingen in gesprek met Harm van Ballegooy en Remko Boer en over hun deelname aan IGNITE Award en hoe dit hun leven veranderde.

Van idee naar test, naar deelname aan de IGNITE Award

Leoni Delsink coördinator van de IGNITE Award ontmoetten ze bij een bijeenkomst van de gemeente Den Bosch voor en over sociaal ondernemerschap. Kort daarvoor hadden Harm en Remko meegedaan aan een Startup Weekend in Den Bosch. Daar werd het idee voor de Zorgoppas geboren, dit bracht het in een stroomversnelling.

Het idee: Speeddating tussen ouders en oppaskandidaten faciliteren. Dat gingen ze testen. “We wilden weten of er echt behoefte aan was en of er ook echt matches uit zouden komen.” Het gave was dat Omroep Brabant aansloot bij de eerste speeddatebijeenkomst en maakten er een item over. Dat filmpje konden ze inkorten tot 2 minuten en dit werd hun inzending voor de IGNITE Award.

De heren kenden elkaar informeel pas 1,5 jaar; zakelijk gezien was de samenwerking nog priller. Remko: “We hadden onafhankelijk van elkaar al ingeschreven voor het Startup Weekend en tien maanden later hoorden we dat we finalist waren bij de IGNITE Award. De commitment om er met elkaar voor te gaan ontstond zo heel snel.”

De geluksfactor

De IGNITE Award daagt startende sociaal ondernemers uit om met hun businessideeën een echte sociale verandering in gang te zetten. Door kennis en ondersteuning te bieden aan deze groep ondernemers groeien hun ideeën uit tot heldere plannen en komen uit deze plannen succesvolle social enterprises voort. En dat was precies wat Harm en Remko met de Zorgoppas wilden bereiken. “Het is mooi dat een idee, dat in een weekend geboren wordt zich, door een samenloop van omstandigheden zo heeft kunnen ontwikkelen,” vertelt Harm. “Het filmpje dat door Omroep Brabant gemaakt werd, daar hebben we natuurlijk ook geluk mee gehad. Zo hadden we gelijk mooi materiaal dat we konden gebruiken voor onze inzending voor de IGNITE Award,” aldus Remko.

Hoe wisten jullie dat het idee een succes kon worden?

“We zijn niet de eersten die bedacht hebben hoe je kunt bemiddelen tussen oppas en ouder; er zijn meer mantelzorgplatforms,” zegt Harm. Remko vult aan: “We zijn wel de eerste die een kloppend verdienmodel aan dit idee hebben weten te koppelen. Bij veel zorgaanbieders ligt een oppasplatform in de prullenbak, omdat het niet te betalen is. Een burnout ligt voor veel mantelzorgers op de loer. En dat is natuurlijk niet wenselijk. We hebben gekeken naar de omvang van het probleem. Hoeveel ouders zien zichzelf als mantelzorgers? Niet alleen de gemeente speelt een rol bij de oplossing, (gezien van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning) maar ook de werkgever. Als een ouder door de zware mantelzorg een burnout krijgt, betaalt de werkgever gemiddeld een heel arbeidsjaar door. Gevolg: hoge kosten voor de werkgever. Voor hen is preventie daarom interessant. Onze coach zei: “Leuk en aardig, maar welke werkgever gaat dat doen?! Toen zijn we een belronde gaan doen.”

Had jullie coach een cruciale rol?

“Ja, absoluut”, geven beide mannen aan. “In die trainingsweken van de IGNITE Award is ons model continu veranderd. Onze coach was extreem scherp. We hadden vaak contact. Vooral de betalingsbereidheid wist de coach goed aan de kaak te stellen. Hij stelde kritische vragen, zette vraagtekens bij ons idee en zei: ‘Ga het maar toetsen, anders ga je straks finaal onderuit'”, aldus Harm. “Via het netwerk van onze coach waren we ook in staat om ons idee eerst echt te testen, voordat we het idee direct  verder uit gingen werken. Mede via de coach werd een werkgever bereid gevonden om bij te dragen. De onderbouwing voor ons idee was compleet!” vertelt Remko vol trots.

Tips voor sociaal ondernemers die deelname aan de IGNITE Award overwegen

Meedoen geeft je de kans om vanuit jouw idee echt aan de slag te gaan als sociaal ondernemer. Je kan een geldprijs winnen, maar dat is niet het belangrijkste, zo geven Harm en Remko ook aan. “Het traject, de begeleiding; je wordt onder druk gezet om in een paar weken tijd een volledig businessplan te schrijven. Dat zou je normaal nooit voor elkaar krijgen, alleen al omdat je jezelf de tijd niet gunt.”

‘Ga je meedoen aan de IGNITE Award dan zijn dit onze tips:

  1. Bekijk de reglementen goed
  2. Ben je een team? Wees toegewijd aan elkaar en aan het behalen van de doelstellingen van je social enterprise
  3. Zet op een bierviltje hoe jullie samen de toekomst van jullie bedrijf zien, handtekening erop en ga ervoor
  4. Zie je idee echt als een business; maak je plan zo goed dat je ook op lange termijn door kunt gaan en impact blijft creëren.’

Waar moet je op letten bij de videopitch?


Een belangrijk onderdeel van jouw aanmelding voor de IGNITE Award is de filmpje. Maar, hoe zorg je nou dat je indruk maakt met jouw videopitch. Dat vroegen we deze winnaars. En ze hebben een helder antwoord. “Je moet enthousiasmeren. Wees onderscheidend, laat zien welke sociale impact je creëert en breng je unieke punten naar voren. Men moet niet denken: ‘daar ken ik er nog tien van’. ”

Wat heeft meedoen aan de IGNITE Award jullie gebracht?

Remko en Harm stralen helemaal. “Een totaal nieuwe carrière en een heel ander leven. De kans om je leven te vullen met dingen die ertoe doen en met ons bedrijf anderen te helpen. Deelname aan de IGNITE Award geeft duidelijkheid over de haalbaarheid van je idee. Je hebt er echt veel aan.” Het advies van Harm en Remko: “Vooral beginnen, gewoon meedoen. En als je geen geldprijzen wint, dan zijn die trainingsweken alsnog van onschatbare waarde. Deelname aan de IGNITE Award is voor ons echt een levens veranderend event geweest.” Harm: “Zonder deze vliegende start hadden we nooit aan dit avontuur kunnen beginnen.”

De IGNITE Award daagt je uit

Wat onderneem jij om de wereld te verbeteren? De IGNITE Award daagt je uit! Schrijf je in met jouw onderneming of business-idee. Wij zijn op zoek naar ondernemers die aanstichters willen zijn van échte sociale verandering. Is jouw business-idee één van de zes beste inzendingen? Dan begeleiden we je in een intensief traject naar succesvol sociaal ondernemerschap.

Meld je aan tussen 1 en 28 september 2017 en doe mee. Je kunt je vanaf 1 september online aanmelden. Lees hier alles over de aanmelding, de voorwaarden en de procedure.