Finale IGNITE Award zet sociaal ondernemerschap in de schijnwerpers

Het Nederlands Wijnbouwcentrum in Groesbeek was op 30 november het middelpunt van sociaal ondernemerschap in Gelderland. Hier vond de finale plaats van de derde editie van de IGNITE Award. Zes ambitieuze en gedreven startende sociaal ondernemers presenteerden aan de vakjury bestaande uit Marieke van Loon, Kees Klomp, Jacoline Plomp en Bart Dura en honderd gasten, hun bedrijf

De finalisten zetten alles op alles

FAIR coffins IGNITE finalistFAIR Coffins betrad met een heuse uitvaartkist het podium: 100% ecologisch, waarbij het plan is deze te laten maken door mensen met een arbeidsbeperking. De jury complimenteerde initiatiefnemer Koen Verlinden om het samenbrengen van verschillende doelen en het zorgvuldig nadenken over alle aspecten rondom een onderneming.

Ho&Mulder IGNITE finalistDe onderneming Ho & Mulder van Ratna Ho en Pascal Mulder schitterde letterlijk op het podium. Hun tassen, gemaakt van upcycled technisch textiel, worden in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De jury vond de tas een prachtig vorm gegeven product. Waar goed is nagedacht aan het milieuaspect en een slim eenvoudig ontwerp.

TriUnity IGNITE finalistMireille en Huub Hopman van TriUnity toonde een autistische jongen met een hoog IQ die buiten de boot valt. Hij past niet binnen het reguliere bedrijfsleven, maar ook niet op de dagbesteding. Via een integrale leermethode wil TriUnity deze jongeren begeleiden naar betaald werk. Volgens de jury kan het idee van deze onderneming en de aanpak van de initiatiefnemers een groot verschil maken.

BUUR IGNITE finalistBUUR, de wijkplaats waar buurtbewoners samenkomen om te eten, drinken en ontmoeten,werd toegelicht door Werner van de Wiel. Het is opgezet om de sociale cohesie te bevorderen, duurzame producten te gebruiken en werkplekken te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De jury was positief over de manier waarop zij betekenisvolle invulling geven aan een wijkcentrum.

De Voorwerkers IGNITE finalistTon Dijkstra en Theo van den Berg vertelden dat ze bij De Voorwerkers mensen willen laten groeien. De werk-zaamheden binnen het montage- en assemblagebedrijf is niet het hoofddoel, de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling wel. Ze zijn continu op zoek naar evenwicht tussen werk en welzijn. Dat roemde de jury. Ze omschreven de onderneming als een gewoon bedrijf, maar met en voor bijzondere mensen.

Art Officials IGNITE finalistAls laatste betrad Tom Kortbeek van Art Officials het podium. Hij gaf een krachtige pitch over het product Kozie, dat zowel als kussen als wandkleed verkrijgbaar is. Kozie helpt mensen met dementie in de laatste fase van hun leven door een herkenbare en prettige omgeving te creëren. De jury prees de verschillende doelen die samen waren gebracht en was onder de indruk van de wetenschappelijke onderbouwing rondom het product.

Oordeel van de jury

Marieke van Loon gaf als juryvoorzitter aan dat ze het eervol vond om deel uit te mogen maken van deze jury. Ze vond het prachtig om te zien dat er zoveel mooie initiatieven zijn die oplossingen bieden aan verschillende maatschappelijke thema’s: “Jullie zien mogelijkheden en kansen en ik hoop dat dit ook anderen inspireert in het sociaal ondernemen. Dat het als een olievlek gaat werken.” Bij het maken van een keuze voor de winnende ondernemers gaf Marieke aan dat de jury vooral ging om de impact en de haalbaarheid van het idee.

De Voorwerkers, winnaar 2e prijs

De haalbaarheid van het idee zag de jury vooral bij de onderneming die een zeer welverdiende tweede plaats won, met een bedrag van vijftigduizend euro: De Voorwerkers.

De juryvoorzitter prees de onderneming dat ze concurreren met de reguliere markt en zichzelf daarbij profileren als partner. “Het zal de reguliere klant een zorg zijn hoe het product wordt gemaakt, terwijl jullie onderneming juist een en al zorg is dat maakt jullie uniek.” De initiatiefnemers straalden en spraken hun blijdschap uit bij het in ontvangst nemen van de prijs: “We vinden het vooral fijn dat we erkend worden. Maar bovenal kunnen we nu groeien. Niet door het vergroten van het bedrijf, maar door het openen van meer vestigingen. We willen de verbinding zoeken in de regio.”

TriUnity zorgt voor veel impact en is daarmee de grote winnaar

TriUnity wist vanuit hun hart de jury te overtuigen over de noodzaak van hun onderneming: het ontwikkelen van een integrale leermethode voor jongeren met autisme met een gemiddeld tot hoog IQ. Dit met als doel ze de arbeidsmarkt op te helpen. Marieke van Loon: “Jullie aanpak kan een groot verschil betekenen voor de jongeren waar jullie je op richten. Jullie voelen aan wat deze doelgroep nodig heeft.” Daarnaast gaf de jury aan het businessmodel eenvoudig en overzichtelijk te vinden en daarmee goed werkbaar. Initiatiefnemers Mireille en Huub Hopman reageerden verheugd op het investeringsbedrag. Huub: “Nu kunnen we écht aan de slag. En daarnaast heeft het meedoen aan de IGNITE Award ons zoveel meer gebracht. Het heeft ons echt leren ondernemen.”

Triunity IGNITE Award sociaal ondernemerschap Finale IGNITE Award zet sociaal ondernemerschap in de schijnwerpers