Winnaars IGNITE Award 2024 bekend
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
De een vindt geldzaken regelen prachtig, voor de ander is het een ‘moetje’. Hoe dan ook moet iedere ondernemer zijn financiën goed op orde hebben.
Succesvol ondernemer en financieel adviseur Jørgen van Rijn geeft tijdens het programma van IGNITE een workshop Finance. In dit artikel helpt hij je vast op weg met je financiën.
Bijwerken, bijwerken, bijwerken. Als er één ding is dat IGNITE-trainer Jørgen ondernemers op het hart wil drukken is het om de administratie op orde te hebben. “Dat doe je niet alleen voor jezelf of voor de belastingdienst, maar ook om bijvoorbeeld aanspraak te kunnen maken op financiering van externe partijen. Of het nu gaat om de IGNITE Award of investeerders, allemaal willen ze dat jij je financiële zaken helder op papier hebt gezet.”
Voor ondernemers bij wie het zweet al uitbreekt: maak je geen zorgen. “Je hoeft zelf echt geen boekhouder te zijn. Dat kun je uitbesteden of je kunt hulp vragen binnen je netwerk. Zolang jij je administratie bijhoudt, komt het allemaal goed. Wat je wél moet kunnen, is jouw idee vertalen naar een prognose. Hoeveel verwacht je te verkopen, welke kosten maak je en wat betekent dat voor de marge die je hebt.”
Jørgen vindt het cruciaal dat een ondernemer zelf zijn liquiditeit weet te beheersen. “Prognoses maken over je verwachte inkomsten en uitgaven is belangrijk, maar prognoses komen nooit precies uit. Daarom moet je periodiek bekijken hoe je onderneming ervoor staat en vervolgens bijsturen daar waar nodig. Het gaat er hierbij niet om of je winstgevend bent, maar veel meer nog dat je niet onverwacht opbrandt. ‘Cash is King’, zeg ik altijd. Je kunt zo goed draaien als je wilt, maar als debiteuren je later betalen dan gepland, moet je zorgen dat je cash achter de hand hebt. Zonder werkkapitaal ga je op de fles en alleen met een actueel overzicht, kun je dat voor zijn.”
Om de marge te kunnen bepalen die nodig is om winst te maken, mag je van Jørgen best een beetje optimistisch rekenen. “Dat hoort bij de kern van het ondernemer zijn. Vraag jezelf af hoeveel geld je nou echt nodig hebt en welke kosten er gemaakt gaan worden. Het verschilt per onderneming hoe je tot een goede marge komt. Probeer in je prognose ook drie scenario’s in te bouwen: een pessimistische, een realistische en een optimistische. Baseer je prognose vervolgens op het realistische scenario, maar ga in de praktijk voor het optimistische scenario. Daarvoor ben je ondernemer geworden.”
De grootste tip van Jørgen is tegelijkertijd de simpelste, vindt hij zelf. “Zoek hulp. Op internet kun je van alles vinden, ook wanneer je weinig ervaring hebt met finance. Vaak gebruiken ondernemers een boekhouder alleen achteraf, maar laat hem ook eens met jouw prognose meekijken voor het komende jaar. Die snapt je modellen wel. Vaak objectiveert het ook, omdat een ander – en zeker een boekhouder – niet hetzelfde optimisme deelt als jij. Een boekhouder of iemand anders met ervaring kan realistische en kritische vragen stellen.”
Uiteindelijk blijft het voor iedereen ‘glazen-bol-kijken’, erkent Jørgen. “Maar door hulp te vragen, leer je ook hoe je je plan kunt onderbouwen. Dat is belangrijk voor jezelf, voor IGNITE, voor andere financiers, voor banken. Met een financieel plan van een paar A4’tjes sta je sterker en krijg je meer voor elkaar. Bovendien is het juist goed om tegen financiers te kunnen zeggen dat je bij je plan ondersteund bent door iemand met kennis van zaken. Dat maakt je verhaal alleen maar geloofwaardiger.”
Wanneer Jørgen gevraagd wordt of er qua financiën onderscheid gemaakt kan worden tussen sociaal ondernemers en reguliere ondernemers is hij resoluut. “Nee. Als sociaal ondernemer ben je evengoed ondernemer. Als je niet de doelstelling hebt om geld te verdienen, ben je geen ondernemer. Je moet geld verdienen, anders kan je je tent niet openhouden en komt ook je sociale doel nooit tot volle wasdom.”
Tijdens de drie uur durende workshop van het IGNITE-programma behandelt Jørgen kort de belangrijkste theorie en loopt hij samen met de ondernemers door de vooraf gemaakte casus. Vervolgens helpt hij deelnemers aan de slag met hun eigen, financiële case. Het doel is om alle deelnemers aan het programma van IGNITE zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn of haar eigen prognose.
Vind je dit artikel interessant? Lees dan ook ‘Vijf online marketing tips voor startend sociaal ondernemers‘.
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…