Winnaars IGNITE Award 2024 bekend
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
Het Theeza(a)kje biedt naast lekkere thee ook werkgelegenheid aan jongeren met een arbeidsbeperking. Zij bestaat uit een winkel waar de jongeren de eigen theelijn verkopen, een atelier waar de verpakkingen worden gezeefdrukt en een vergaderruimte.
Oprichter Hidde ontvangt mij in het gezellige theeza(a)kje aan de Lange Hezelstraat in Nijmegen. Vandaag is de werkbegeleider helaas ziek en is Hidde de enige aanwezige. Gelukkig heeft hij genoeg te vertellen over het theeza(a)kje, sociaal ondernemerschap én de bijbehorende uitdagingen.
Hidde is een denker, misschien zelfs een dromer. Maar wel een met een hele duidelijke wens: dat zijn theezaakje iedereen een veilig werkklimaat biedt vanuit verbinding, plezier en creativiteit. Hier kunnen de werknemers van hun talent hun werk maken.
“Verbinding vinden wij belangrijk en is niet voor iedereen vanzelfsprekend.”
In verbinding zijn gaat over contact. Contact met jezelf, tussen de werknemers onderling en tijdens een kopje thee voor de klanten. Een depressie of bijvoorbeeld een aan autisme verwante stoornis kunnen het maken van verbinding in de weg staan en dat is jammer. Want verbinding heb je nodig om iets voor elkaar te krijgen. No man is an island.
“Plezier in je werk en goed op je plek zitten, daar heeft iedereen baat bij.”
Hidde vertelt verder: “Net als verbinding maken is plezier in je werk ook niet voor iedereen zomaar het geval. Als maatschappelijk werker kwam ik een boel werkplekken tegen waar cliënten meer bezig waren met simpelweg hun taken uitvoeren dan dat zij echt plezier hadden in hun werk en zichzelf ontwikkelden. Daarom is het plezier bij ons één van de belangrijkste dingen. We doen er allemaal ons best voor om genoeg lol te hebben tijdens het werk.”
En de creativiteit?
“Creativiteit betekent voor mij dat je jezelf uitdrukt. Dat je staat voor wie je bent en dat je dingen maakt, eigenlijk is creativiteit onmisbaar.”
Verbinding, plezier en creativiteit zijn ook terug te vinden in het ontstaan van het theeza(a)kje, het ontstond namelijk als grapje. In een poging met een iemand mee te denken die een theebar wilde beginnen kwam spontaan de naam ‘Theeza(a)kje’ op. Daarna volgde een stroom aan mogelijke theesoorten die daar bij zouden kunnen horen; afterparthee, tearex, theestosteron, decollethee.
Gelukkig bleek er voor de genoemde theebar inmiddels al een naam te zijn en kon Hidde zelf aan de slag met zijn theeza(a)kje. Hij ging niet direct van start. Het concept was leuk maar enkel een grappige naam en theesoorten waren nog onvoldoende om over te gaan tot actie.
Het sociale aspect bleek het missende stukje; het theeza(a)kje als middel om werkgelegenheid te creëren voor mensen die niet overal makkelijk aan het werk kunnen, dát was het.
En zo begon het, eerst als eenmanszaak en nu sinds 1 januari 2019 als coöperatie. Een ontwikkeling waar het theeza(a)kje blij mee is: “Zo zijn we allemaal eigenaar. Dat is voor onze medewerkers ook prettig, iedereen is even belangrijk.”
Misschien zijn we te snel volledig van start gegaan. We waren zo enthousiast dat we direct medewerkers aan het werk zetten, haalden geld op met een crowdfunding campagne en wisten daar de volledige winkel van in te richten. Als we in de startfase de financiering anders hadden ingericht en meer tijd hadden genomen om de operationele inrichting op te zetten voordat we mensen aan het werk zetten dan had dat wellicht minder stress opgeleverd.
Toen het tijd was om open te gaan was ik even vergeten dat we ook voorraad nodig hadden. Van die dingen.
Maar nu ik dit zeg denk ik ook meteen aan de meerwaarde, die het gehad heeft om onze werknemers vanaf het begin in te zetten. Hierdoor zijn ze zo betrokken en gedreven, ik weet niet of dat gelukt was als zij pas later mee hadden kunnen draaien!
We zijn langzaamaan een serieuzer bedrijf aan het worden. Er komen steeds weer meer zaken bij die vooruitdenken en planning vereisen. Het is af en toe zoeken om die spontaniteit waar we mee begonnen te combineren met de taken van een serieuze bedrijfsvoering.
Daarnaast geloof ik er in dat als de mensen zich positief ontwikkelen, het bedrijf zich ook in positieve zin ontwikkelt. Gevolg is dan dat het belangrijk is te zorgen dat iedereen goed op z’n plek blijft zitten.
“Het is best een uitdaging om iedereen in z’n kracht te laten staan, ook wanneer de taken van ons theeza(a)kje veranderen.”
Tot slot geeft Hidde een tip voor startende sociaal ondernemers:
Zorg dat je waardegericht werkt. Als je helder hebt wat jouw waarden zijn en daar écht naar blijft luisteren dan geeft dat je onderneming een sterke identiteit en een duidelijke richting in je bedrijfsvoering.
Fotografie: Iris Immink, Ruben Meijerink
Meer inspirerende verhalen van sociaal ondernemers lezen? Ga dan naar onze blog.
Social startup? Versterk je business!
Doe mee met de IGNITE Award.
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…