“Sociaal ondernemen doe je met een warm hart en een koel hoofd”, aan het woord is Gief van Schijndel. Gief coachte in 2016 twee finalisten van de IGNITE Award en is ook dit jaar weer onderdeel van het coachteam. Samen met de finalisten werkt hij intensief samen aan hun oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk. “Je wilt een probleem oplossen waarmee mensen echt geholpen zijn. Maar sociaal ondernemen is ook je hoofd koel houden. Nadenken over de vraag hoe je het gaat realiseren. Hoe je zorgt voor een boekhouding die klopt. En voor een duurzaam ondernemingsplan. Voor veel social start-ups is die combinatie nog knap ingewikkeld.”

Idealisme en zakelijk denken in balans

Gief: “De balans tussen hun ideaal en het zakelijk denken was bij de kandidaten die ik heb begeleid een belangrijk thema. Het was een leuk en bijzonder proces om op zoek te gaan naar dat evenwicht. Geld verdienen enkel om geld te verdienen vind ik volstrekt oninteressant. Maar als je alleen maar mooie dingen doet, ga je ook failliet. Het juiste evenwicht vinden, dat vind ik mooi en spannend. Daar heb ik met de deelnemers veel tijd in gestoken. Hoe belangrijk dat is weet ik uit eigen ervaring, met onze eigen sociale onderneming Prins Heerlijk.

Sinds ik in 2008 samen met mijn vrouw Ella, Prins Heerlijk in Tilburg ben begonnen, heb ik heel wat obstakels moeten overwinnen. Prins Heerlijk is een sociale onderneming waar jongeren met leerproblemen opgeleid en begeleid worden om te werken in de horeca, detailhandel en zorg. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot acht vestigingen. Zoiets lukt alleen als je naast een warm hart ook doel- en procesgericht werkt en zorgt voor een goede financiële structuur.” zo vertelt Gief van Schijndel. Met al zijn ervaring is hij de aangewezen persoon om aankomende sociale ondernemers te voorzien van nuttige tips.

4 tips van Gief van Schijndel voor sociaal ondernemers in spé

  1. Onderzoek hoe kansrijk je idee is.
    Dat kan via een marktonderzoek, maar vaak is het veel handiger om deskundigen uit de markt erbij te betrekken. Vraag hen om advies en hoe ze tegen jouw idee aankijken.
  2. Maak inzichtelijk hoe je je maatschappelijke impact koppelt aan een kloppend verdienmodel. Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat mensen bereid zijn om voor je idee te betalen?
  3. Zoek uit wie je financieel kan helpen en wie mee kan denken.
    Er zijn bijvoorbeeld veel fondsen die op zoek zijn naar initiatieven. Bij de prijsuitreiking van de IGNITE Award zijn veel van die fondsen ook aanwezig. Daar ontmoet je een heel netwerk van mensen die mee kunnen denken en mee kunnen financieren. Zelfs als je de prijs niet wint, liggen er volop kansen.
  4. Besteed tijd aan het voorbereiden van je pitch.
    Je moet je plan echt doorleefd hebben. Eerst voor de selectieprocedure van IGNITE en later als je bij de uiteindelijke zes zou horen, dan natuurlijk ook! Als de jury je dan een vraag stelt over een element van jouw bedrijfsplan, dan moet je een goed antwoord paraat hebben.

Voor meer tips, ga naar ons youtube kanaal.

Wat onderneem jij om de wereld te verbeteren? De IGNITE Award daagt je uit!

Schrijf je in met jouw onderneming of business-idee. Wij zijn op zoek naar ondernemers die aanstichters willen zijn van échte sociale verandering. Is jouw business idee één van de zes beste inzendingen? Dan begeleiden we je in een intensief traject naar succesvol sociaal ondernemerschap.

Meld je hier aan tussen 11 juni en 11 juli 2018, maar bereid je nu alvast voor.