Winnaars IGNITE Award 2024 bekend
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
Elegante tassen met een pakkend verhaal. Duurzaam, vegan én eerlijk, FRAENCK doet veel en dat is te zien.
In het bedrijfspand van Fraenck is het een drukte van jewelste. Bij binnenkomst word je direct hebberig; de bekende tassen, kleding en ander moois liggen klaar om meegenomen te worden.
Behalve de winkel vind je hier ook het kantoor, de werkplaats én het atelier. Fraenck gelooft in een inclusieve wereld waarin iedereen mee kan en mag doen. Daarom laten zij hun tassen maken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het team is divers; jong, oud, stagiair, medewerker, iedereen is welkom.
Ondertussen wordt er druk gerommeld aan de naaimachine. Medewerker Mohammad is bezig een tas te stikken. Mohammad maakt al 1,5 jaar deel uit van het Fraenck-team. Kleding maken was niet nieuw maar tassen maken heeft hij hier geleerd. In het begin was het lastig, vertelt hij. Vooral omdat hij de taal nog niet goed sprak. Inmiddels gaat het echt heel goed.
Ik heb meer ervaring, spreek de taal beter en praat graag met mijn collega’s.
Ook treedt hij op als vertaler en praat hij graag met de klanten in de winkel. Het leukste? “Dat ik echt werk heb hier. Ik vind werken goed voor mij. Thuiszitten niet, dat is niet fijn.” Sinds een aantal maanden is Mohammad niet langer stagiair, maar vaste medewerker.
Verderop staat Tom te knippen, een precisiewerkje, legt hij uit. Behalve knippen moet hij soms ook branden, dat stinkt heel erg maar het is wel leuk. In de werkplaats is mode stagiaire Chanel met stoffen in de weer.
Oprichters Ratna en Pascal leerden elkaar kennen op de kunstacademie in Arnhem waar ze beiden studeerden. Zij als student van de mode afdeling en hij als student Product Design. Ze wilden iets doen samen, ontwerpen.
Pascal vertelt hoe het duo aan het werk ging en hun thuisbasis vond op het terrein van een zeilmakerij. Al gauw werd duidelijk hoeveel restmateriaal er overbleef, duurzaamheid kwam zo gaandeweg op hun pad. “En toen we door een samenwerking met een zorginstelling op een sociale werkplaats kwamen dachten we: super leuk, dat sociale willen wij ook wel! Het aanmelden voor IGNITE in 2017 was vervolgens een goed moment en grote motivatie voor ons om Fraenck als duurzaam en sociaal label écht goed op te zetten.”
Ook is onze IGNITE coach nog altijd nauw betrokken bij Fraenck.
Verhaaltechnisch doet een sociale onderneming het heel goed, maar in de praktijk maakt het de zaken niet altijd makkelijker want een eerlijk product is kostbaar. Waar zit die bewuste consument en hoe zorg je dat ook de minder bewuste consument ziet wat je doet?
Het liefste bereiken we juist de argeloze consument. Als ons product zelfs bij die groep aanslaat, dan hebben we het goed gedaan. Dan staat het product op zichzelf en kan de consument vervolgens bij toeval het verhaal achter de collectie leren kennen. Zo maakt zelfs de minder bewuste consument de wereld onbedoeld een beetje beter. Door onze vormgeving en prijs proberen wij die consument aan te spreken.
Sociaal ondernemen mag best sexy zijn
In de modewereld wordt om de zoveel tijd een nieuwe collectie verwacht, Fraenck gaat daar heel bewust in mee. Ze willen laten zien dat het wel mogelijk is mee te draaien in die snelle wereld en ondertussen toch bij je principes te blijven.
Tot slot krijgen we nog een tip van Ratna:
“Het is belangrijk trouw aan jezelf te zijn en tegelijkertijd flexibel te blijven. Van alle fouten leer je en overal is een oplossing voor. Destijds begonnen wij gewoon, misschien was het uit kunstenaarsnaïviteit. Tegenwoordig noemen we het wel eens hobbyen op hoog niveau.”
Wel op erg hoog niveau.
Fotografie: Iris Immink
FRAENCK & Fame
Bekijk Fraenck’s case in onze Hall of Fame
Meer inspirerende verhalen van sociaal ondernemers lezen? Ga dan naar onze blog.
Net als Fraenck ook een goed sociaal businessidee?
Back to code, Zing je sterk en Opbloeier winnen juryprijs. En ook de publieksprijs ging dit jaar naar Zing je…
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…