In gesprek met: Ictoria
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Een gevoel van thuis en toegang tot verloren herinneringen, Kozie maakt het mogelijk.
Voor de één zijn het bepaalde spullen, voor de ander zijn het personen en weer een ander voelt zich overal thuis zolang hij zijn eigen ervaringen meeneemt. Bijna altijd heeft het te maken met gevoelens van geborgenheid en ontspanning. Tom Kortbeek -mede-oprichter van Kozie- vertelt hoe zij dat gemis vertaalden in een innovatief e-health product. Kozie won ook niet voor niets in 2017 de IGNITE publieksprijs.
Kozie ontwerpt producten die een gevoel van thuis mogelijk maken voor iedereen. Ook voor mensen die dit (tijdelijk) niet meer zelf op kunnen roepen, bijvoorbeeld door dementie of een beperking. De bijzondere producten van Kozie bieden namelijk hen de mogelijkheid om op een intuïtieve en muzikale manier in verbinding te staan met hun omgeving.
Hoe dat in z’n werk gaat?
De knuffelbare kussens reageren met geluid wanneer je ze aanraakt. Door deze kussens te personaliseren met bekende geluiden of muziek geven deze de gebruiker een vertrouwd gevoel.
Mensen met dementie kunnen herinneringen niet zelfstandig bereiken, maar muziek of bekende geluiden vormen een middel om toegang tot deze herinneringen te krijgen.
Herinneringen bepalen voor een groot deel wie we zijn en hoe wij de wereld om ons heen ervaren en betekenis geven. Je zou kunnen zeggen dat met het kwijtraken van een herinnering we een stukje van onszelf verliezen. Wanneer het lukt om de juiste klank te vinden, wordt deze herinnering of het gevoel dat ermee gepaard ging, opnieuw beleefd. Op deze manier voelen mensen met dementie zich weer verbonden met de wereld om hen heen.
Het team van Kozie heeft een interessante werkwijze. Oorspronkelijk deden kunstenaars Tom Kortbeek en Roos Meerman onderzoek naar hoe je aan materiaal en stof een andere beleving toe kan voegen naast die van het voelen. Specifiek keken zij daarbij naar andere belevingen van muziek. Hieruit ontstond het kunstwerk ‘Tactile Orchestra’. Een zachte wand die door meerdere mensen tegelijkertijd bespeeld kan worden. De wand reageert op aanraking reageert met het afspelen van het geluid van een strijkinstrument. Door met de gebruikers de intensiteit en snelheid van de aanraking te variëren ontstaat vervolgens een dynamisch muziekstuk.
Foto door: Xandra van der Eijk
Dit interactieve kunstwerk werd door zorgprofessionals opgemerkt. Zij zagen de waarde die dit kunstwerk kon hebben voor zorginstellingen en hun cliënten. Het kon cliënten namelijk met zichzelf, elkaar én hun omgeving in verbinding brengen. Met hun input werd het kunstwerk doorontwikkeld naar een vorm die toegepast kon worden als e-health product; de KozieWe werd geboren.
Vanuit de KozieWe zijn de makers samen met de zorgprofessionals doorgegaan.
“Het hield niet op bij enkel de ontwikkeling van een eerste product. We hebben ontzettend veel getest en daar kwamen interessante bevindingen uit. Zo bleek er een enorme wens bij de gebruikers voor een draagbare variant en de mogelijkheid om het geluid dat te horen is, aan te kunnen passen. De KozieMe is daar een uitwerking van; een draagbaar en te personaliseren kussen dat mensen met dementie of een beperking de gelegenheid biedt door tast de geluiden, muziek of andere audiobestanden zelfstandig op te roepen.”
Niet alleen zorgprofessionals zien de waarde van Kozie. Dit jaar knuffelden onder andere Hugo Borst en Wilfried de Jong met de KozieMe, stonden de Kozie producten op de SXSW-conferentie in Texas én wist Kozie 137% van hun beoogde crowdfunding-campagne op te halen.
“Tijdens de IGNITE Award waren we al best ver in de ontwikkeling van het product. Toch is dat product zelf slechts een kleine schakel in het proces. Het businessplan was nog niet zo gefocust en het feit dat Kozie nu zo ver is komt echt door IGNITE. Zonder IGNITE had het proces véél langer geduurd. Het zorgde voor meer tijd, energie en aandacht voor het gehele proces.”
Het traject is intensief, maar vooral leuk en zinvol. En dat gevoel dat het nu écht gaat gebeuren zorgt voor een ‘practice what you preach’- mentaliteit. De verschuiving van het idee naar de praktijk en het besef dat je er echt een bedrijf van gaat maken, dat geeft het nodige vertrouwen.”
“We waren steeds een ontwikkelbedrijf en nu worden we een verkoopbedrijf. Inmiddels ligt er ook veel focus op het bedrijfsmatige deel en om het proces van verkoop efficiënt te laten verlopen om zo de impact zo groot mogelijk te laten zijn.
Daarnaast blijven we nadenken over nieuwe manieren om een gevoel van thuis te realiseren voor mensen voor wie dat niet vanzelf gaat. Daar ligt een groot deel van mijn persoonlijke interesse. Maar er moeten ook voldoende producten verkocht worden. Iedereen is enthousiast, maar het goed en efficiënt laten verlopen van de productiestroom en verkoop stroom is nog een stap waar we ons nu vooral mee bezighouden.”
Benieuwd wat de producten van Kozie voor jouw zorginstelling kunnen betekenen of ken je iemand voor wie de Kozie-producten interessant kunnen zijn? Kijk dan op www.kozie.com
Meer inspirerende verhalen van sociaal ondernemers lezen? Ga dan naar onze blog.
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…
In een wereld waar taalbarrières vaak een struikelblok vormen voor nieuwkomers, zet Taaly zich in voor de kracht van communicatie….