In gesprek met: Ictoria
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
In de aanloop naar de pitchday volgden de genomineerden pitchtraining. Hoe presenteer je jezelf helder en overtuigend in een korte tijd?
Pitch-coach Sheila Schenkel van Best3Minutes vertelt: ‘Meer nog dan een kans om je verhaal te presenteren, is het een uitnodiging tot aanspreken. Jouw pitch mag mensen nieuwsgierig maken naar meer.’
Een goede pitch is een platform voor een gesprek.
Vaak zijn we zo enthousiast dat we eindeloos over ons idee kunnen vertellen. Het is heel lastig om te bedenken wat je vertelt als je maar 1,3 of 5 minuten hebt. Het liefste vertel je als pitcher alles omdat je denkt dat dat nodig is om duidelijk te maken waar het om draait. Laat juist ruimte over voor vragen die je tijdens de Q&A of achteraf kunt beantwoorden.’
De kracht zit in het vertellen van de dingen, die jouw publiek raken.
‘Het publiek verschilt iedere keer en daar pas je je pitch altijd op aan. Ben je goed voorbereid en weet je wat je in de drie minuten die je hebt, kunt vertellen om een platform te creëren voor een vervolggesprek? Dan zullen mensen na afloop meer informatie willen en naar je toe komen. ‘
Je begint met terug te gaan naar de basis, waarom doe je wat je doet? Als je die drijfveer kunt overbrengen aan het publiek dan willen ze graag meer horen. Zorg ervoor dat jouw taalgebruik te begrijpen is. Een pitch aanhoren vergt concentratie en bij de kleinste onduidelijkheid raakt het publiek afgeleid.
Nee, absoluut niet. Het is namelijk allesbehalve makkelijk om materie waar je zelf helemaal in zit terug te brengen naar een goed te volgen verhaal. Om dat vervolgens ook nog eens vloeiend te presenteren maakt het nog complexer.
Daarom leggen wij steeds de nadruk op: eerst bedenken wat je wil zeggen, dan uitschrijven en vervolgens uitspreken. Tijdens de training maken we gebruik van een stappenplan om de allerbelangrijkste informatie te destilleren. En vervolgens moet er gesproken worden.
Een pitch moet je hardop oefenen om te kunnen ervaren of het taalgebruik bij jou past en ook om goede feedback te krijgen.
Schrijf- en spreektaal liggen soms ver uit elkaar, daar kom je alleen maar achter door daadwerkelijk hardop oefenen om te horen hoe het klinkt.
Alle genomineerden hebben daarom goed met elkaar moeten oefenen.
Wat vonden de winnaars van de training?
Diem Do van CodeGorilla, vertelt: “Ik vind het spannend om voor grote groepen mensen te spreken. De coaching heeft mij dan ook geholpen om hiermee om te kunnen gaan. Ze heeft daar technieken voor.
Tijdens het pitch moment stond Sheila bijvoorbeeld achterin de zaal en hadden we oogcontact. Dat gaf mij extra mentale ondersteuning.
Voor Teun Meulepas en Jilt van Schayik van Biky was het vooral nuttig nog eens de nadruk op de structuur van het verhaal te leggen.
‘We hadden voorafgaand best al een goed idee van wat we wilden vertellen. Door tijdens de training nogmaals te horen hoe belangrijk die structuur is hebben we van een aantal dingen opnieuw samen de toegevoegde waarde bekeken.’
Fotografie: Michèle Giebing
Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met unieke talenten, die ondanks uitdagingen in staat zijn om het…
Trash’ure Taarten is een symbool van sociale inclusie en duurzaamheid. Door statushouders een eerlijke kans te bieden op de arbeidsmarkt…
In een wereld waar taalbarrières vaak een struikelblok vormen voor nieuwkomers, zet Taaly zich in voor de kracht van communicatie….