Alles wat makkelijk is, is al gedaan of van weinig waarde

“Als coach vond ik het leuk om alle teams en coaches te zien en spreken. Het hele traject was erg goed georganiseerd door de IGNITE Award, dat moet ik wel zeggen.” Zo begint Peter-Paul Kissels ons gesprek. Peter-Paul was in 2016 coach van de winnaars van IGNITE Award 2016: De Zorgoppas. Wij spraken Peter-Paul Kissels over zijn coachschap en zijn toegevoegde waarde aan de deelnemers en hun ideeën.

Men denkt te weinig na over de financiering van een idee

“Ik heb het gevoel dat ik toegevoegde waarde heb gehad voor de deelnemers die ik heb mogen begeleiden. Sociaal ondernemers zijn vaak erg initiatiefrijk en vol van hun idealen en ideeën. Maar wie zit er nu echt op het idee te wachten? Welk probleem los je op?” Men denkt als sociaal ondernemer vaak te weinig na over de financiering van een idee, merkt Peter-Paul op. Mede door zijn ervaring, feedback en suggesties heeft winnaar De Zorgoppas dit in de praktijk goed weten neer te zetten.

“Mensen denken vaak vanuit een mooi product, of dat ze met iets moois bezig zijn. Ze zijn sociaal bewogen. Dat is prachtig om te zien. Maar je hebt wel ook echt een goed product nodig. Hoe raak je dat product kwijt aan de markt? Wie zit op er te wachten? Hoe communiceer je dat? Een product is mooi, maar het moet ook een probleem oplossen, voorzien in een behoefte.”

Geloof in je product en zorg dat het commercieel te realiseren is

“Je moet hier dus verder over nadenken. Ook als je met bijvoorbeeld een gerenommeerde partij wilt samenwerken. Die verwachten stabiliteit, kwaliteit. Geloven in je product is mooi. Maar hoe het commercieel en financieel te realiseren is, in de markt met onder meer andere professionele partijen, dat is essentieel. Er moet een goed businessmodel onder liggen. Mijn rol is het om creatief te denken, de devil’s advocate spelen. Zo maken we ideeën realistischer en is de kans van slagen groter.”

“Je moet 5 jaar vooruitdenken, van nu naar later. Hoe gaan we dat pad doorlopen. Reëel zijn, naast je enthousiasme dus.” Peter-Paul geeft 3 voorwaarden voor succes.

  1. Als je niet in 30 seconden je toegevoegde waarde of oplossing kunt uitleggen, dan is je idee al niet levensvatbaar. Pakkend, beeldend en snel duidelijk dus.
  2. De vent in de tent. Je hebt een mooi product, maar wat is jouw rol? Heb je doorzettingsvermogen, (financieel) uithoudingsvermogen? Heb je de juiste kennis, passie en een netwerk?
  3. Hoe heb je over je businessmodel nagedacht? Heb je een goed financieel plan?

Als deze punten goed zijn, dan is er een solide basis. Vergeet de financiën dus zeker niet. Als je meteen geld moet verdienen, zonder tegenvallers op te kunnen vangen, dan is het erg lastig. Begin dus niet met een reserve van bijna niks; dat brand je er in no-time doorheen.

Wat levert deelname aan de IGNITE Award op volgens jou?

“Ik vond het leuk om mee te maken. Als coaches doen we erg ons best, vanuit verschillende invalshoeken. Alleen al je verhaal vertellen aan mensen die kritisch zijn, dat helpt al enorm. Dan krijg je ook nog trainingen aangeboden, zoals het opstellen van je businessplan. Dat is echt goud waard. Ik ben daar erg van onder de indruk hoe door de IGNITE Award in de deelnemers geïnvesteerd wordt. Vaak hebben mensen een vaag idee, willen ook wat, maar weten niet hoe de volgende stap te zetten.” En daar helpt de IGNITE Award je hard, snel en gestructureerd doorheen.”

Realiseer je dat deelname aan de IGNITE Award serieus is en tijd kost

Let’s get serious or let’s not play. Dat is een pakkende uitspraak van Peter-Paul. “Als je het gaat doen, eist het traject ook dat je er in die korte periode veel tijd in stopt. Als coach is het erg leuk om mensen echt verder te helpen. In contact te brengen met connecties, kritisch mee te denken. Vorig jaar was het mooi om te zien dat dit ook daadwerkelijk werkt, dat het probleem dat Harm en Remko met De Zorgoppas oplossen, levensvatbaar is en er een behoefte is bij bedrijven.” 

Welke tip wil je meegeven aan nieuwe deelnemers?

“Ook als je niet wint, gewoon doorgaan. Er zijn eigenlijk geen verliezers. Ik denk dat je altijd je onderbuik moet volgen. Je hebt 3 manieren waarop je het leven in kunt gaan: met je hart, je hersenen en je buik. Het onderbuikgevoel moet je zeker niet vergeten; dat heeft vaak gelijk. Meer dan het hart of de hersenen. Daar zou ik meer op vertrouwen dan alleen maar op ratio.”

Dit deden de mannen van De Zorgoppas ook goed. “Dat was de basis al bijna van hun businessmodel. Niet alleen vanuit het hart en de ratio. Maar ook vanuit hun gevoel dat er markt is voor hun idee.”

Bloed, zweet en tranen

“Veel mensen hebben geweldige ideeën. Maar ze zijn pas relevant als je ze realiseert. Iedereen heeft duizenden ideeën, maar het gaat toch om de mensen die het doen. Dat is vaak lastig. 1% inspiratie en 99% transpiratie. Je komt veel dingen tegen en dan niet opgeven. Wat kan er wel? En dat doen!”

De IGNITE Award daagt je uit

Wat onderneem jij om de wereld te verbeteren? De IGNITE Award daagt je uit! Schrijf je in met jouw onderneming of business-idee. Wij zijn op zoek naar ondernemers die aanstichters willen zijn van échte sociale verandering. Is jouw business-idee één van de zes beste inzendingen? Dan begeleiden we je in een intensief traject naar succesvol sociaal ondernemerschap.

Meld je aan tussen 1 en 28 september 2017 en doe mee. Je kunt je vanaf 1 september online aanmelden. Lees hier alles over de aanmelding, de voorwaarden en de procedure.