Veelgestelde vragen - FAQ

Heb je een vraag over deelname aan de IGNITE Award 2019? Bekijk op deze pagina de veelgestelde vragen en vind het antwoord op je vraag. Staat jouw vraag er niet tussen, of heb je een vervolgvraag? Mail ons op info@igniteaward.nl en we helpen je verder.

Algemeen

1. Wat is de definitie van een sociale onderneming/social enterprise?

Een sociale onderneming is een onderneming die een product of dienst levert en primair een maatschappelijk doel nastreeft. We gaan hierbij uit van de definitie die de Sociaal Economische Raad hanteert heel helder is omschreven.

2. Hoe kun je als sociaal ondernemer sterker profileren?

Als je een sociale onderneming wilt opzetten en tot een succes wilt maken, heb je aan een juiste definitie niet genoeg. De Code Sociale Ondernemingen biedt sociaal ondernemers een kader om hun ondernemerschap zo goed mogelijk in te vullen en steeds te verbeteren.

3. Waarin verschilt een sociale onderneming van een bedrijf met een MVO-beleid?

Het grote verschil met reguliere ondernemers is, dat voor sociaal ondernemers geld verdienen slechts een middel is om de maatschappelijke missie te bereiken. Sociale waarde creëren is het primaire uitgangspunt. Een commercieel bedrijf zal -onafhankelijk van de aanwezigheid van een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) beleid- uiteindelijk haar financiële doelstelling boven haar MVO doelstellingen zetten.

4. Waarom is de IGNITE Award opgezet?

Sociaal ondernemers creëren grote maatschappelijke waarde. Zij bedenken slimme, innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen. De IGNITE Award is opgezet om bij te dragen aan regionale groei en stimulering van sociale ondernemingen/social enterprises. We zetten sociaal ondernemerschap in de schijnwerpers en dagen startende sociaal ondernemers uit de volgende stap te zetten naar verdere professionalisering. In 2019 richt de IGNITE Award zich op Oost Nederland (provincies Gelderland en Overijssel).

5. Welke organisatie zit er achter de IGNITE Award?

De IGNITE Award wordt georganiseerd door de stichting Anton Jurgens Fonds. Het fonds stelt ook het prijzengeld beschikbaar en is de enige financier van de IGNITE Award.

Prijzen

1. Wat krijg ik als ik deelneem aan de IGNITE Award?

Als je je aanmeldt en geselecteerd wordt als één van de acht finalisten ontvang je een intensief persoonlijk begeleidingstraject. Tijdens dit traject werk je je businessplan en pitch verder uit, onder begeleiding van trainers en een persoonlijk coach. Bovendien maken we met alle finalisten een op maat gesneden professionele bedrijfsvideo en ontvang je een jaarlidmaatschap bij Social Enterprise NL. Op 4 november 2019 selecteert de jury de vier ondernemers met de sterkste businessplannen. Zij mogen door naar het Pitchevent op 7 november. Op 7 november 2019 kiest de jury de winnaar en runner-up van de IGNITE Award. De winnaar ontvangt een investeringsbedrag van €100.000,-. Aan de runner-up wordt een prijs van €50.000,- toegekend.

2. Wat levert meedoen aan IGNITE je op?

Uiteindelijk winnen twee van de acht finalisten een geldprijs, maar toegang tot netwerk en het vergroten van kennis en expertise, zijn onmisbare tools voor startende sociaal ondernemers. Daarom zet de organisatie van de IGNITE Award sterk in op professionele begeleiding van de acht finalisten. Daarnaast zijn de bedrijfsvideo, het jaarlidmaatschap bij Social Enterprise NL en de kans om te pitchen voor een groot publiek met impact investeerders, waardevolle investeringen voor de toekomst van je onderneming. Wie weet, misschien zit er in de zaal een potentiële investeerder die wat in jouw plannen ziet.

3. Mag het prijzengeld ook benut worden voor salarissen?

We snappen dat het opzetten van sociale onderneming je veel tijd kost. Tijd die ten koste gaat van zekerheden als een vaste baan met inkomen. Wij vinden het daarom ook niet meer dan logisch dat je een redelijk deel van het prijzengeld aanwendt voor salaris of andere exploitatiekosten.

4. Je wint de IGNITE award, wat gebeurt er dan?

Indien je door de jury de eerste of de tweede prijs krijgt toegekend en de IGNITE Award wint, maken we een afspraak met je over de manier waarop je het prijzengeld kunt aanwenden en onder welke voorwaarden. Dit is afhankelijk van de kapitaalbehoefte en het businessplan van het initiatief. Het prijzengeld wordt niet in een keer uitgekeerd. Samen met jou zorgen we voor een gefaseerde en verantwoordelijke omgang met het prijzengeld.

Deelname

1. Wie kunnen er meedoen aan de IGNITE Award?

De wedstrijd staat open voor iedereen ouder dan 18 jaar, van wie de sociale onderneming zich in de ideeënfase bevindt, in de startblokken staat of minder dan twee jaar actief is als sociaal ondernemer. Het idee/plan voor de onderneming moet er op gericht zijn een échte sociale verandering in gang te zetten: impact first! Een verandering die bovendien op een ambitieuze en financieel duurzame manier wordt bereikt. De sociale onderneming moet gevestigd zijn, of zich vestigen in de provincie Gelderland of Overijssel.

2. Mag mijn plan onderdeel zijn van een grotere (zorg)organisatie?

Dochterondernemingen van een grotere entiteit mogen zich niet inschrijven. Je businessplan mag er uit wel uit voort komen, maar op het moment dat je je inzending bij ons indient, moet je sociale onderneming een geheel onafhankelijk zijn. Ook mag je niet langer dan twee jaar actief zijn.

3. Moet mijn initiatief financieel geheel dekkend zijn?

We verwachten van de inzendingen dat deze in ieder geval de mogelijkheid hebben om in de toekomst grotendeels financieel zelfredzaam te worden. De finalisten gaan tijdens het begeleidingstraject (Business Pressure Cooker) hier samen met hun coach verder op focussen. De sessies zijn mede bedoeld om (innovatieve) toegang tot nieuwe inkomstenbronnen verder te ontdekken.

4. Volstaat ruilhandel/deeleconomie als financieel model voor mijn inzending?

Er zijn enkele veelbelovende initiatieven in de Nederlandse markt die met ruilhandel zeer succesvol zijn. Echter, wij kiezen ervoor om de IGNITE Award enkel aan initiatieven beschikbaar te stellen waar de financiële duurzaamheid van hun plan tot stand komt door de verkoop van een product of dienst.

5. Zijn er uitsluitingscriteria voor deelname?

De IGNITE Award richt zich op sociale ondernemingen die de mens centraal stellen. De focus van de inzendingen kan liggen op één of meerdere van de volgende sociale impact thema’s: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, verbeteren van sociale cohesie en eenzaamheid en/of uitsluiting terugdringen. Inzendingen die zich alleen focussen op de thema’s: biosystemen, circulaire economie, cleantech, energie en milieu zijn hiermee uitgesloten van deelname.

6. Zijn er kosten verbonden aan deelname?

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan jouw deelname. Wel moet je beschikbaar zijn om deel te nemen aan selectiegesprekken op 3 of 4 september. Ook zijn er verplichte trainingsdagen voor finalisten in de periode van 11 september t/m 7 november waarop je actief deelneemt aan trainingsdagen van het begeleidingstraject en in je eigen tijd werkt aan het opstellen van een goed doortimmerd businessplan.

Wedstrijdprocedure

1. Hoe kan je meedoen aan de wedstrijd?

De inschrijfperiode voor de IGNITE Award start op zaterdag 1 juni en loopt t/m vrijdag 12 juli 2019. Je kunt je vanaf 1 juni online aanmelden via het inschrijfformulier op deze website. Hier vind je ook nu al een format voor een samenvatting van je businessplan, waarmee je aan de hand van antwoorden op tien vragen ons inzicht geeft in je plan. Dit format dien je volledig ingevuld mee te sturen samen met een link naar jouw persoonlijke videopitch van maximaal twee minuten en jouw curriculum vitae. Op maandag 2 september 2019 hoor je of je door bent naar de selectiegesprekken die plaatsvinden op 3 en 4 september op basis van deze gesprekken worden op vrijdag 7 september de acht finalisten bekendgemaakt.

2. Hoe gaat de IGNITE Award om met de vertrouwelijkheid van mijn aanmelding?

Wij gaan vertrouwelijk om met alle inzendingen voor de IGNITE Award. De inschrijf- gegevens en plannen die wij van deelnemers ontvangen worden alleen gebruikt voor de selectie van de acht finalisten. Wel geven wij in beperkte mate bekendheid aan de ideeën en plannen van de acht finalisten die geselecteerd worden: de videopitch die zij inzenden wordt samen met een korte uitleg van hun plan op de IGNITE Award website opgenomen en op ons Youtube kanaal geplaatst.

3. Zijn er belangrijke data en deadlines waar ik rekening mee moet houden?

Noteer de volgende data in je agenda:
1 juni – Start van de inschrijfperiode.
12 juli – Sluiting van de inschrijvingsperiode. De laatste dag waarop je inzending voor de IGNITE Award kunt indienen. Inzendingen moeten voor middernacht binnen zijn. Inzendingen die na deze tijd binnenkomen, worden niet meer in behandeling genomen.
2 september – Benadering van kandidaten voor selectiegesprekken.
3 & 4 september – Selectiegesprekken.
6 september – Bekendmaking van de zes finalisten.
11 september t/m 7 november – Business Pressure Cooker (begeleidingstraject). Gedurende deze weken nemen de zes finalisten deel aan verschillende gezamenlijke trainingsdagen. Waaronder:

  • wo. 11 september de Kickoff meeting;
  • di. 24 september workshopdag;
  • wo. 9 & do. 10 oktober individuele feedbacksessies;
  • di. 22 oktober workshopdag;
  • ma. 4 november pitchtraining & Qualifier voor finale

Donderdag 7 november – Pitch & Award. Hier presenteren de vier finalisten die op 4 november door de jury geselecteerd zijn hun onderneming voor de vakjury en publiek én kiest de jury bekend wie van deze vier Qualifiers de 1e prijs wint van 100.000 euro of tweede wordt en 50.000 euro ontvangt. Daarnaast wordt ook de publieksfavoriet uit de acht finalisten bekendgemaakt.

4. Is het een mogelijk slechts een deel van het begeleidingstraject te volgen?

Het begeleidingstraject van de IGNITE Award is een belangrijk en onmisbaar onderdeel van het aanbod dat we bieden. Alle onderdelen (workshops, inzet van trainers en coaches) zijn er op gericht jouw business verder te versterken. Ben je niet in de gelegenheid om je in de periode van 11 september t/m 7 november beschikbaar te maken, dan nemen we jouw inzending niet in behandeling. Want als finalist ben je verplicht alle trainingsdagen aanwezig te zijn en gedurende de trainingsweken samen met je coach te werken aan het versterken van businessplan. Je kunt dus niet slechts een deel van ons programma volgen.

5. Krijg ik een onderbouwd advies over de reden voor afwijzing?

Afgewezen deelnemers worden per email geïnformeerd over het feit dat zij geen finale plaats hebben bereikt. Daartoe is geen onderbouwing vereist. De beoordeling van alle inzendingen komt zorgvuldig tot stand. Waarbij alle plannen beoordeeld worden op maatschappelijke, sociale impact in de regio, ondernemerschap en financiële haalbaarheid van de onderneming en het vermogen van de onderneming om op te schalen in de toekomst. Behoor je niet tot één van de acht finalisten, dan zal jouw inzending op één van bovengenoemde criteria onvoldoende hebben gescoord.

Zet echte sociale verandering in gang!

Met ons intensieve trainingstraject en een geldbedrag van €100.000.

De inschrijfperiode voor IGNITE 2019 is gesloten