Vijf online marketing tips voor startend sociaal ondernemers

Iedere ondernemer wil zijn naamsbekendheid vergroten, jij dus ook. Hoe je dat voor elkaar krijgt is vaak best lastig, maar voor bijna iedereen geldt: online liggen de meeste kansen – zo vindt trainer Nathalie van der Ploeg.

Nathalie van der Ploeg

Zelfs zonder budget kun je op internet ambassadeurs en klanten bereiken. IGNITE-trainer Nathalie van der Ploeg geeft dit jaar de workshop Online Marketing tijdens het programma van IGNITE. In dit artikel geeft ze alvast een aantal tips om als sociaal ondernemer goed van start te gaan met je online strategie.

Identiteit & Focus

Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, SEO, SEA, Google Analytics… Internet biedt talloze mogelijkheden om jou en je onderneming in de schijnwerpers te zetten. Alle social media inzetten voor je bedrijf is echter ontzettend tijdrovend en bovendien vaak niet nodig. Daarom is het belangrijk een strategie te bedenken voor je online marketing.

Volgens trainer Nathalie van der Ploeg – onder andere oprichter van een online marketingbureau – begin je aan een strategie door jezelf allereerst een paar vragen stellen: “Marketing begint met nadenken over je identiteit. Wat wil ik nou eigenlijk zijn, wie wil ik raken? Wat is de weg van de consument waar ik met mijn bedrijf een rol in kan spelen? En hoe breng ik mijn identiteit on- en offline tot leven? Dat gaat echt verder dan: welk sociaal medium wil ik inzetten?”

Marketing begint met nadenken over je identiteit. Wat wil ik nou eigenlijk zijn?

Focus

“De meeste startende ondernemers hebben geen of heel weinig geld voor advertising. Je moet daarom de middelen die je gratis of bijna gratis tot je beschikking hebt slim benutten. Zonder daar goed over na te denken werkt het niet. Je kunt en hoeft bijvoorbeeld niet alle social media te gebruiken. Focus je daarom op daar waar je ambassadeurs en potentiële klanten zich begeven. Daar moet je zichtbaar zijn.”

Nathalie bespreekt een aantal stappen die je kunt doorlopen om je online marketingstrategie vorm te geven.

Stap 1: Wie zijn je ambassadeurs en waar zitten zij?

“Soms heb je mensen om je heen, binnen je netwerk, die veel voor je kunnen betekenen. Vaak merk ik dat ondernemers dat vergeten. Hierbij moet je niet alleen aan je professionele kring denken, ook de buurman of de buurvrouw zijn vaak enthousiast over wat je doet. Bovendien wil je vooral de mensen in je directe omgeving enthousiast maken voor jouw activiteiten. Wanneer je op een goede manier ook online vertelt wat je doet, gaan zij jou steunen. Dat is digitaal niet anders dan op een voetbalveld.”

Met vertellen wat je doet, bedoelt Nathalie onder andere ook wat je straks gaat delen op social media. “Het is belangrijk om niet alleen je bedrijf, maar ook jezelf neer te zetten. Laat zien dat je je eerste contract tekent, je inschrijft bij de KVK, voor het eerst klanten hebt. Mensen willen graag dat het goed met iemand gaat, om vervolgens het succes mee te vieren en te delen. Letterlijk. Daarmee vergroot je eenvoudig en gratis je bereik.”

Stap 2. Zoek de weg naar de klant

Als ondernemer is het belangrijk om je ambassadeurs, maar zeker ook je klanten te kennen. Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Welke social media gebruiken zij? “Voor een lokale ondernemer kan het een goed idee zijn om Facebook of Instagram aan te maken. Niet om producten te verkopen, maar als middel om te laten zien wat jij doet, zodat ze je waarderen en onthouden. Wanneer jouw doelgroep ouder is, is het zonde om bijvoorbeeld tijd te verspillen aan een Snapchat-account. Daarom vraag ik altijd: wat doet jouw klant of ambassadeur online?”

“En zoek die klant ook gewoon eens op en test dan of wat jij bedacht hebt ook klopt. Dat vergeten startende ondernemers nog wel eens; dat ze ook gewoon naar mensen toekunnen of hen op kunnen bellen, in plaats van theoretisch te bedenken hoe je die klant kunt bereiken.”

Stap 3. Skills in huis

Leuk en aardig, online marketing, maar lang niet iedere ondernemer heeft daar gevoel voor. En dat is geen schande. “Wees eerlijk over je eigen skills al het gaat over digitaal. Wat kan je wel of juist niet? En als je ergens niet goed in bent, ga je daar dan niks mee doen, of wil je het toch proberen? Misschien heb je wel iemand in je team of in je naaste omgeving die er beter in is of ben je in de gelegenheid om iemand in te huren. Bij online marketing komt veel kijken. Je hebt iemand nodig die goede teksten kan schrijven, iemand die beeld kan maken, handig is met social media. Het komt niet vaak voor dat een ondernemer dat zelf allemaal kan. Schakel daarom hulp in als dat nodig is.”

Stap 4. Tijd investeren

Nathalie merkt dat marketing vaak iets is wat ondernemers er ‘even bij’ willen doen. “Terwijl het bijna voor iedere ondernemer, ook die met een sociaal doel, cruciaal is om naamsbekendheid te genereren. Je kunt nog zo’n leuk bedrijf hebben met alle goede bedoelingen, maar zonder klanten of aandacht kun je geen impact maken. Vraag je zelf daarom af hoeveel tijd je kunt investeren in (online) marketing. En is marketing iets dat je echt in de avonduren moet doen? Of kun je er ook echt tijd voor inruimen?”

Stap 5. Budget bepalen

Veel startende ondernemers hebben geen of nauwelijks budget voor marketingdoeleinden. Toch kan je met minimale investeringen een hoop bereiken.

“Ik kan geen advies geven over een bepaald percentage dat je moet reserveren voor online marketing. Dat verschilt echt per onderneming. Probeer zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen binnen je netwerk. Met het binnenhalen van extra kennis en/of een groter bereik kom je al een heel eind. Zorg er ook voor dat als je wel budget vrijmaakt, er iemand met verstand van zaken is die het uitgeeft. Dat kan jij als ondernemer zelf zijn, maar je kunt ook gebruik maken van allerlei hulp die online te vinden is. Of sluit je bijvoorbeeld aan bij een ondernemersnetwerk, waar je met andere ondernemers kunt sparren.”

Juist als sociaal ondernemer investeren in online marketing

Nathalie vindt dat er voor sociaal ondernemers veel kansen liggen op het internet. “Sociaal ondernemers hebben een mooie missie en juist dat moet je gebruiken in je online strategie. Het is veel makkelijker en fijner om bij iemand aan te haken met een mooie missie, dan bij iemand met het zoveelste product die een miljoen wil verdienen. Iedere ondernemer moet aan marketing doen om impact te kunnen maken, maar juist voor sociaal ondernemers is het extra belangrijk om verhalen te vertellen en te delen. Laat zien waar je mee bezig bent en voor wie je het doet.”

Grootste valkuil

Nathalie merkt dat veel ondernemers in dezelfde valkuil lopen als het gaat over marketing. “Soms denken ze: ik heb een gaaf bedrijf, dat ziet toch iedereen? En vergeten dan dat ze het verhaal echt moeten vertellen, het gaat meestal niet vanzelf. Of ze zijn eigenlijk alleen maar bezig met hun product of dienst. Nog verder verfijnen, nog mooier maken. Terwijl ik dan weleens denk: ga de deur eens uit, ga verkopen.”

“Ook is er regelmatig niet of weinig nagedacht over communicatie. Sommige bedrijven laten online marketing over aan een stagiair. Die weet vast wel iets over leuke snapchatfilters, denk ik dan, maar kan vaak nog niet direct goed inschatten wat je als bedrijf wilt uitdragen.”

Workshop

Tijdens de workshop van het IGNITE-programma gaat Nathalie verder in op online marketing. Ze geeft sociaal ondernemers tips mee en tools om jouw toekomstige marktstrategie te optimaliseren. Ook wil ze dat iedere ondernemer aan het eind van de drie uur durende workshop een werkdocument heeft gemaakt, waar ze in de praktijk daadwerkelijk mee aan de slag kunnen.

Nathalie van der Ploeg is al sinds 1993 actief in ‘digital media’, in innoverende rollen bij corporates, maar ook als oprichter van een online marketingbureau. Sinds kort is Nathalie actief als ondernemerscoach en -trainer.

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook de blog over het schrijven van een goed businessplan.

Lees verder