Zo schrijf je een goed sociaal businessplan

IGNITE-trainer Senna Bouteba ondersteunt sociaal ondernemers bij het schrijven van hun businessplan. Ze legt uit waarom een gedegen voorbereiding essentieel is en geeft tips om je alvast op weg te helpen.

Een businessplan helpt je om je verhaal helder te maken voor jezelf en voor financiers. Het is de basis van waaruit je je onderneming verder kunt bouwen en waar je op teruggrijpt. Met onderstaande tips bereid je je goed voor op het schrijven van een sociaal businessplan.

Probleemanalyse

De eerste vraag die je als sociaal ondernemer moet stellen is: welk sociaal probleem los ik op? En direct daarna: heb ik getoetst of het eigenlijk wel een probleem is? Te vaak nog ziet Senna ideeën voorbijkomen die niet goed onderzocht zijn. “Onder de douche zelf concluderen dat je idee heel logisch is, is gewoon niet genoeg”, zegt ze. “Zoek eerst uit of er ook andere partijen zijn die al bezig zijn geweest met hetzelfde probleem. Zien je stakeholders dit probleem ook? En geloven zij dat jouw aanpak oplossing biedt? Pas als je deze vragen kunt beantwoorden in een probleemanalyse, is het tijd om een stap verder te gaan en te denken aan een businessplan.”

Reality check

Sociaal ondernemer word je niet zomaar. Het is daarom belangrijk jezelf eerlijk af te vragen of je in staat bent om jouw idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Heb je er tijd voor? Ben je sociaal sterk? Zowel qua feeling met de doelgroep als qua communicatie. Kun je commercieel denken? Een sociale onderneming moet het allemaal in huis hebben, óf in huis halen. “Mocht je bepaalde kennis of vaardigheden missen, dan moet je daar bewust van zijn. Hoe vang je dat op? Ga je een samenwerking aan? Heb je een netwerk? Het stellen en beantwoorden van dit soort vragen nog voor je aan je ondernemersplan begint, helpt bij het verwezenlijken van je ambities.”

Sociaal ondernemen versus ondernemen

Een businessplan van een sociale onderneming ziet er anders uit dan die van een commercieel bedrijf. Het is cruciaal om je dat te realiseren, vindt Senna. “Bij een sociale onderneming is de missie leidend voor de commerciële doelen. Natuurlijk is er geld nodig om de sociale missie te realiseren, maar het doel is niet alleen om zoveel mogelijk omzet te genereren.”

“Een horecazaak is bezig om eten en drinken zo efficiënt mogelijk op tafel te krijgen. Zoveel mogelijk omzet met zo min mogelijk kosten is hierbij vaak het doel. Als sociaal ondernemer heb je vaak meer kosten dan een regulier bedrijf. Zo investeer je bijvoorbeeld in begeleidingstrajecten en zal je nooit zo kostenefficiënt opereren als een commercieel bedrijf. Uiteindelijk wil je wel een gezonde onderneming zijn, dus het is goed om je er bewust van te zijn hoeveel invloed je sociale doelen hebben op de commerciële doelen. De kans is groot dat je als sociaal ondernemer meer geld en tijd nodig hebt om de horecaonderneming te runnen en financieel draaiend te houden.”

Belang van businessplan

Tijdens het programma van de IGNITE Award krijg je hulp bij het schrijven en/of optimaliseren van je bedrijfsplan. Senna legt uit dat een businessplan om drie redenen belangrijk is:

  1. Voor jezelf. “In eerste instantie moet je jouw gedachten ordenen en op papier zetten. Wat wil je bereiken? Als je het op papier zet en je leest het, kun je ook toetsen of het klopt. Ondernemers willen graag aan de slag, maar het is ontzettend belangrijk om ook te reflecteren. Klopt het wat je zegt, heb je echt een toegevoegde waarde, zorg je echt voor een oplossing?”
  2. Voor de ander. “Ten tweede heb je een goed onderbouwd plan nodig om stakeholders aan boord te krijgen. Dat kunnen financiers zijn, maar ook een gemeente. Bij de gunning van een opdracht komt dit bijvoorbeeld in beeld. De gemeente wil dan zien hoe jij sociaal-maatschappelijk impact bereikt. Hoe je het doet. Het plan moet duidelijke resultaten tonen die je gaat bereiken. En als die vastgelegd zijn, kun je ze ook makkelijk monitoren, misschien wel bijstellen. Dit geeft je de mogelijkheid achteraf aan te tonen of dat wat je beoogd hebt, ook bereikt is.”
  3. Om feedback te verzamelen. “Een plan helpt je ook bij het kunnen laten meelezen door mensen. Als je heel erg in de materie zit, is het handig om een ander mee te laten lezen. Omdat je heel veel impliciete informatie hebt. Die lezer haalt dan alle aannames eruit. Dat verbetert je plan enorm, en maakt het een stuk kansrijker.”
Ignite Award 11-10-17 foto-3

Omgaan met feedback

Senna Bouteba

De afgelopen jaren hielp Senna tientallen sociale ondernemingen die deelnamen aan de IGNITE Award met het schrijven van hun businessplan. De bedrijven die vervolgens ook echt zijn gestart, zijn vaak de ondernemers die tijdens het programma van IGNITE groei doormaakten, concludeert Senna.

“Een mooi voorbeeld is horecabedrijf Saeed. Deze ondernemers hadden al veel voorbereidingen getroffen voor ze bij ons terecht kwamen, maar stonden tegelijkertijd ook altijd open voor feedback. Ze hebben geen geldprijs gewonnen, maar hebben hun onderneming wel daadwerkelijk kunnen starten. Omdat hun plan helder was, ze zich kwetsbaar durfden op te stellen, constant wilden leren en bovenal doorzetters waren.”

Ook een goed sociaal businessidee? Doe dan mee aan de IGNITE Award. Ga naar: www.IGNITEAward.nl/aanmelden.

Meer informatie over Senna Bouteba vind je hier: www.bloomingprojects.com.

 

Lees verder