Chocodoki

Op naar de toekomst in een sociale chocolaterie

Stem nu!

Chocodoki is een sociale chocolaterie

waar fairtrade chocolade (rotsen, pretzels, bonbons, brokstukken, noem maar op) wordt gemaakt en verkocht. Mensen die niet makkelijk aan een baan komen vanwege bijvoorbeeld een taalbarrière, zetten hier belangrijke stappen richting de toekomst. Het ultieme doel? Betaald werk. En een studie, stage of vrijwilligerswerk is ook een stap die deelnemers kunnen zetten op weg naar dat doel.

Mark Goos startte de onderneming samen met zijn compagnon Linda Nieuwenburg. Hij vertelt: “We kijken naar wat past en haalbaar is voor de deelnemer. Voor de een is dat oefenen met klantcontact en de Nederlandse taal in de winkel, voor de ander is het fijner om op de achtergrond te zijn. Dat is ook helemaal oké. Afhankelijk van waar een deelnemer zich bevindt op de ontwikkelcurve, passen we het ambacht aan. Met workshops, trainingen en gespreksochtenden oefenen deelnemers met gespreksvaardigheid en denken ze na over wat ze graag willen voor de toekomst.De Nederlandse taal is een belangrijk onderdeel van het geheel; veel deelnemers hebben een migratieachtergrond. Voor een groot deel van deze doelgroep is het moeilijk een baan te vinden op een niveau dat bij hen past. Vaak worden diploma’s van het thuisland niet erkend en moet iemand weer onderaan de arbeidsmarkt beginnen. Bij Chocodoki komen mensen uit hun isolement en wordt er hard gewerkt om de taalbarrière en culturele verschillen te verkleinen.

 

 

Wat als we een werkplek konden creëren waar deelnemers mensen leren kennen en een netwerk opbouwen? Een leuke en diverse plek, waar je je creativiteit in kwijt kunt, en kunt groeien. Waar deelnemers zichtbaar zijn.

Mark is sociaal ondernemer in hart en nieren. In 2017 startte hij een vrijwilligersplatform en heeft een lange periode in business development en in het sociale werkveld gewerkt. Het idee van Chocodoki ontstond na een workshop chocolade maken, die hij een keer uit passie voor lekker eten deed. Markt vertelt: “Na die workshop was ik super enthousiast. Later in bed zag ik een business idee voor me. Ik heb veel gewerkt met sociaal ondernemers en ondernemingen en vaak is er te weinig plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Áls er plek is, dan is het vaak productiewerk.” Linda vult aan: “Dat is voor velen niet inspirerend en onder het niveau. Wat als we een werkplek konden creëren waar deelnemers mensen leren kennen en een netwerk opbouwen? Een leuke en diverse plek, waar je je creativiteit in kwijt kunt, en kunt groeien. Waar deelnemers zichtbaar zijn.”

We laten het proces zichtbaar zijn, maar ook de makers. Ook kijk je vanuit het atelier zo de winkelruimte in. Deelnemers zien de chocola, hún product, verkocht worden.

Q.Fotografie(31van55)

En zichtbaar zijn ze, letterlijk en figuurlijk. De gevel van het atelier bestaat uit één glazen wand; je kijkt zo van buiten naar binnen en andersom. Mark: “We laten het proces zichtbaar zijn, maar ook de makers. Ook kijk je vanuit het atelier zo de winkelruimte in. Deelnemers zien de chocola, hún product, verkocht worden. Dat geeft een voldaan gevoel. Ze worden een gezicht hier in de straat. Veel ondernemers uit de buurt die binnenlopen zeggen: als je een deelnemer hebt die na dit traject in een winkel wil werken, die mag altijd langskomen. Dat is geweldig.”  Tijdens het trainings- en coachprogramma van IGNITE Award hopen Mark en Linda van andere sociaal ondernemers te leren hoe zij vraagstukken aanpakken: commercieel versus maatschappelijk belang bijvoorbeeld. Maar ook het sterk en kernachtig overbrengen van het verhaal en presentatie skills wil hij verder ontwikkelen.

Meer over Chocodoki

Website Chocodoki